Annons:
Etikettportisprat
Läst 1364 ggr
Natalieforsbom
2015-12-10 12:25

Beskrivning av rasen

Hejsan ! Jag är en tjej som är nyfiken på alla möjliga raser, sitter just nu och tittar på portis och pudel, så ni som har erfarenhet av rasen får gärna säga om den skulle passa mig! Jag är en aktiv 19 åring som har haft hand om schäfer,varg hybrid,grönlandshund,amstaff/ dogo argentino ( idags läget har jag hand om min fasters staffe/ dogo argentino ) Jag älskar att vara i stallet och vara ute och röra på mig. Men då jag har en depression som följer mig så kan jag ha mina riktiga down veckor där jag behöver en hund som faktiskt kan koppla av och det räcker med Hjärn gympa inomhus och promenader ute så klart . Jag gillar ju som sagt att vara ute och vill gärna ha en hund som vill vara med ute, som går att ha lös i skogen när man rider utan att den drar iväg . Jag gillar pälsvård och sådant passar mig fin fint ! Kan ni beskriva portis rasen ? Och tror ni den skulle passa mig ? Inga elaka kommentarer tack ! Tacksam för svar ! :)

Annons:
Portie
2015-12-11 01:49
#1

Råkade skicka ett ofärdigt inlägg

Portie
2015-12-11 02:02
#2

Har en underbar portis på 8,5 år. Aktiv och glad och hänger med på det allra mesta. Han är med mig överallt och det är aldrig några problem.

Min Hugo måste få röra på sig, annars blir han väldigt rastlös. Vi brukar gå långa promenader i skogen där han får springa lös och det funkar väldigt bra, kommer som ett skott på inkallning och drar inte efter vilt, aldrig haft intresse för vilt. han behöver även jobba mycket med huvudet, spår är väldigt roligt tycker han! Även sök är kul. Otroligt lättlärd är han men man måste variera träningen annars blir han uttråkad och då ökar risken för att han sticker och nosar på något eller liknande. 

Han kan dock ta det lugnt några dagar om man skulle bli sjuk t.ex. Han har inget emot att mysa i sängen/soffan, vill gärna ligga på en.

När Hugo var yngre så var han rätt självständig och var svår att träna. Han var även osäker på människor så det har vi fått jobba mycket med men nu är det väldigt mycket bättre. Man får vara bestämd men positiv när man jobbar med honom.

Han har alltid funkat bra med andra hundar och djur. Han är i allmänhet en lätt hund att hantera och han har en stark personlighet. Han kan vara rätt busig när han är uttråkad (t.ex fått för lite aktivering under en period). Men han älskar att leka och kommer ofta med en leksak i munnen och vill att man ska kasta den.

Enligt din beskrivning så tror jag att portis hade passat dig bra!

Natalieforsbom
2015-12-11 11:35
#3

oki, har en till fråga går en portis valp ihop med ovana katter ?
har två stycken hemma som inte är vana hund nämligen. men med en valp borde det väll gå ? speciellt en som inte har jätte hög jakt instinkt?

Portie
2015-12-12 01:16
#4

Ska inte vara några problem, dom vänjer sig rätt snabbt skulle jag tro. När Hugo var valp så fick han träffa min kanin och det gick jättebra och dom blev snabbt vänner. Katter började han träffa när han var runt 6 månader och även det gick bra. Sålänge valpen lär sig att respektera katterna så är det inga problem. De portisar jag har träffat har gått bra ihop med andra djur.

Upp till toppen
Annons: