Annons:
Etikettportisprat
Läst 5802 ggr
Kiwi2024
9/26/16, 8:35 PM

Om portis

Hej! Nu är det såhär att jag står mellan portis och sheltie och undrar då om det finns någon som har lust att svara på lite frågor. Det jag undrar är: Gillar dom att sammarbeta (har dom will to please) Har dom mycket jaktinstinkt eller varierar det beroende på individ? Hur ser en vardag med portis ut?(har läst på rasklubbens hemsida) Om ni jämför med en sheltie vilken av dom har snabbast reaktioner om du säger t.ex sitt vem ör snabbast? Kanske kommer på fler frågor men tack på förhand!

Annons:
Kiwi2024
9/26/16, 8:37 PM
#1

Jag vill ha en hund som gillar att träna och har snabba reaktioner inte såhär att aha ville du något eller.

Kiwi2024
9/27/16, 2:24 PM
#2

Putt!

Kiwi2024
9/28/16, 1:16 PM
#3

Ingen?

Portie
11/21/16, 6:45 PM
#4

Hej! Sent svar men svarar ändå så mycket jag kan på dina frågor om hur jag upplever rasen.

Med rätt motivation så samarbetar dom gärna, dock så kan dom vara envisa och kan även tröttna snabbt så det gäller att variera träningen. Min portis samarbetar gärna och söker ständigt upp mig. Går han lös på promenader t.ex. så söker han ofta kontakt.

Just min portis har inte så jättehög jaktinstinkt. Vi har mött alla möjliga djur i skogen och då har han varit lös men har inte dragit efter utan kommit till mig. Vi tränar skvallerträning så det är väl den stora anledningen. Men det där med jaktinstinkt är väldigt olika, vissa portisar kan inte vara lösa för att dom drar så fort dom får chans medan andra inte alls har det intresset.

En vardag med portis är en aktiv och lekfull vardag. Dom vill arbeta, gå långa promenader, träna osv. Får dom inte tillräckligt med aktivering så kan det bli så att dom hittar på mycket hyss. Min portis ligger gärna i soffan och sover men får han inte aktiveringen han behöver så blir han rastlös. Självklart kan han ta det lugnt några dagar utan att riva väggarna.

Dom kan vara envisa så det gäller att man har stort tålamod.

Det är väldigt svårt att säga vilken ras som har snabbast reaktionsförmåga, det beror nog mycket på individen och på motivationen. Men portisen är väldigt smart och lär sig otroligt snabbt.

Fråga gärna om det är något mer du undrar över!

Travis D
9/13/18, 5:29 PM
#5

tips, fråga på hundar.ifokus

Upp till toppen
Annons: